Friday, December 10, 2010

Back to Maputo


I must say I really like Maputo. I was little tired there and eager to get out of the city when we arrived in the beginning of the trip, but it was because of the concept of a city in general, not because of Maputo itself.

I've spent in total about a week in Maputo, splitted between four different visits. I've seen a collection of fascinating markets, lots of chicken, a Masai, loundry hanging from the balconies, hundreds of different kinds of capulana designs and red dust where the concrete hasn't covered the earth. I've eaten some calamari, an egg-sandwich, hot doughnuts and cashews still evaporating the scent of fire.

Yes, I do like Maputo.

***

Täytyy sanoa, että Maputo sopii minulle. Olin aika väsynyt kun saavuimme sinne reissun alkumetreillä ja siksi tuntui että kaupungista oli päästävä äkkiä pois. Mutta syy ei niinkään ollut Maputossa vaan lähinnä kaupungeissa yleisesti: kun asuu kaupungissa, lomalla tahtoo jotain muuta. Ja usein sitten päinvastoin myös!

Olen ollut Maputossa yhteensä reilun viikon, neljänä eri kertana. Olen nähnyt kokoelman kiehtovia markkinapaikkoja, paljon kanoja, ihka oikean Masain, pyykkiä parvekkeilla kuivumassa, satoja erilaisia capulana-designeja ja punaista pölyä aina siellä missä asfaltti ei ole ehtinyt maan peitoksi. Olen syönyt calamaria, kananmuna-leivän, vielä kuumia donitseja ja savun aromia hikoilevia cashew-pähkinöitä.

Niin, pidän Maputosta.

No comments: